MENU

NEW CRUSH

246780-5326_1-001

from HERE

Alltsåååååååååååååååååååå döda mig långsamt! JAG ÄR KÄR! Jag brukar inte dö för materiella ting på samma sätt som många tjejer gör. Men jag blev just kär. Hade suttit så fint på min fot…..

I am so in love with these shoes!!

LÖPTEKNIK & INTERVALLER

P1430787

Om det är något jag är riktigt dålig på så är det att springa. Jag har typ aldrig sprungit i mitt liv. Förutom lite i innebandy och gymnastik, men då var det knappast fokus på löpstegen. Jag slutade dessutom med alla idrotter när jag var 12 år. Sedan dess har jag väl sprungit trappintervaller någon gång men ja, ni som läst ett tag vet att jag hatar cardio =P Igår hade jag ätit riktigt mycket och A frågade om jag ville följa med, varför inte tänkte jag. Vi gick genom löpteknik, sprang i backe och plana intervaller. Fick feedback efter varje intervall. HAHA filmade också, höll på dö när jag såg det. Ako sa höga knän och sträck på dig. Såg ut som att jag var vilsen i djungeln typ.. Jaja, kanske lägger ut klippet här sen, så får ni höra vad man ska tänka på mm. OM jag vågar! Vi sprang i ca 30 min. Imorse råkade jag sova till 9,30!! Helt slut efter passet.

If there is something I’m really bad at it is running. I have honestly never been running in my life, besides a bit of hockey and gymnastics, it was never with focus on the runner steps though. I also stopped practicing both when I was 12 years old. I have been running some stair intervals since then sometimes, but, I hate cardio = P Yesterday I had eaten quite a lot and A asked if I wanted to join him. He helped me with my running technique and we were running uphill and flat intervals. He gave me feedback after each interval. HAHA we also filmed,and I  was about to die when I watched it. Ako told me high knees and straight upperbody. It looked like I was lost in the jungle.. Well, I might put up the movie here. IF I dare! We ran for about 30 minutes. This morning I slept till 9.30! Completely exhausted after the session.

P1430790

Q/A WORKOUT W SKOLIOS

P1430731-001

Haha är så hjulbent att mina skinkor syndes i mitt “gap”, så jag var tvungen att försöka retuschera bort dem om ni undrar ;)  P1430734

Jag är som ni säkert är bekanta med, 5% invalid pga skolios som medfört en snedvriden höft som är lite högre på ena sidan. Jag har träffat sjukgymnaster många gånger men “rehabövningar” som jag fått har inte passat mig. Vad har stärkt min rygg då? Jag har tränat väldigt mycket med kontakt istället för tunga vikter. Jag har lärt mig att koppla in rätt muskler trots att jag gärna vill jobba mer med andra muskler. Min skolios sitter i ländryggen och de övningar som hjälpt mig mest av allt är ryggresningar (med viktplatta på bröstet) samt denna på bilden. Eftersom jag är svagare i ena sidan av halva torson typ, så brukar jag köra denna både för att stärka sidan av magen och ländryggens “svaga” sida. Det är viktigt att känna efter så att övningen tar på rätt ställe och justera var du håller vikten (längre fram – mer rygg, längre bak – mer mage). Tyngdlyftning och knäböj har även hjälpt mig att bygga upp en stabil core och en starkare rygg. MEN utförs övningarna felaktigt eller med för hög vikt så är skaderisken stor, just därför kör jag en gång i veckan med PT trots att jag tränat i över 2,5 år.

Jag går även till naprapaten som knäcker, masserar och gör akupunktur på min rygg och rumpa. Jag försöker besöka henne varannan – var tredje vecka för att underhålla min kropp. Jag ser även till att lägga ner tid på stretcha, foamroller mm. Låter det omständigt? Ja, det är det :)! Men tyvärr är det något vissa av oss har medfött och jag investerar hellre denna tid/pengar i att bygga upp en stark grund än att inte kunna gå utan smärta när jag blir äldre. Jag har i alla fall inte alls ont som förr, min rygg ser heller inte sned ut som innan. Självklart har jag kvar många problem, och kan t ex inte köra tunga marklyft utan att min rygg hatar mig. Vissa övningar passar inte mig heller pga att jag är ojämn i kroppen. Undar ni något om min skolios får ni gärna fråga här!

I have 5% disability because of my scoliosis and also an distorted hip which is a bit higher on one side. What has strengthened my back? I have trained with focus on contact instead of heavy weights. I have learned to engage the right muscles. My scoliosis is in the lower back region and the exercises that helped me most of all is back extensions (with weight plate on your chest) and the one in the picture. Since I’m weaker on one side of half the torso, I usually do this both to strengthen the side of the abs and lower backs “weak” side. It is important to feel that the exercise works the right muscle and adjust where you hold the weight (later - more back, further back - more stomach). Weight lifting and squats have also helped me to build a stable core and a stronger back. BUT if the exercises is done improperly or with excessive weight the risk of injury is big, thats why I once a week workout with PT even though I worked out for over 2.5 years.  I get help from my naprapat who’s cracking, massages and do acupuncture on my back and butt. I try to visit her every two - three weeks to maintain my body. I also make sure to spend time stretching, foamrolling. Sounds like a lot? Yes, it is! :)! But unfortunately it is something some of us are born with and I would rather invest the time / money to build a strong body now than not being able to walk without pain when I get older. My back does not hurt like before, my back looks not carved out as before.

Q/A – HÅR

P1420852

På slutet har jag fått många frågor om hur jag sköter mitt hår när jag tränar så mycket.

Jag tvättar mitt hår oftast bara ca 1 gång i veckan. Jag sköljer håret vid pannan och i nacken med kallt vatten om jag kört ett svettigt pass. Hade jag tvättat mitt hår efter varje träningspass hade jag sett ut som ett troll tyvärr. Mitt hår är vant med detta så jag får inte fett hår. Dock har jag oftast håret uppsatt just pga att jag tränar så mycket. Nu har mitt hår blivit solblekt och jag har typ min naturliga hårfärg så ska försöka att inte färga det. Jag klippar mig varje månad – var tredje månad hos min frisör Mimi.

I usually wash my hair about 1 time a week. If I do a sweaty workou I wash the hair next to the forehead and also the neck with cold water. If I washed my hair after every workout, I would have looked like a troll. My hair‘s gotten used to being washed like this, so I do not get greasy hair. However, I usually have hair tied up just because I train so much. My hair has been sun-bleached and I like my natural hair color so will try not to dye it for a while. My hairdresser Mimi cuts my hair every month - every third month.

Här är några produkter jag använder nu. Jag varierar mina hårprodukter ganska flitigt och byter märken och produkter. Glömmer ofta bort att använda alla produkter som värmeskydd, olja mm och då blir mitt hår torrt. Har blivit lite bättre på slutet i alla fall :)! Såg att de hade sommarrea på några av dem! Here’s some of the products I use now.

Desktop2

Shampoo & Conditioner – HERE, Leave-in – HERE, Heat Protector – HERE, Oil – HERE, Dry Shampoo – HERE

FAV EXERCISE #4

P1430458

Pressar. Något som Anders fått mig att börja köra och har stärkt min överkropp som bara den!! Med ryckgrepp (brett grepp) eller vanligt grepp, framför huvudet eller bakom huvudet. Jag brukar sätta ihop en kombination av olika pressar. T ex 10 framför, 10 bakom och 10 pushpressar (du får dippa med benen och få lite extra kraft). Det har också hjälpt mig att bli mer bekväm i var och hur jag ska ta ner och lägga stången på axlarna. Väldigt bra om man är lite halvrädd när det börjar bli tungt :D! Alla skoliosmänniskor borde verkligen köra mycket pressar för att stärka överkroppen. Jag ska göra ett inlägg senare med övningar som har hjälpt mig med min skolios. Som ni ser på bilden är jag inte alls sned som förut. Lycka!

Presses. Something that Anders got me started with and it has strengthened my upper body so much! With snatch grip (wide grip) or regular grip, above the head or behind the head. I usually put together a combination with different presses. For example, 10 front, 10 back and 10 push presses (you get the dip with your legs and get some extra power). It has also helped me become more comfortable how I should take down and put the bar on the shoulders. This is very good if you are a bit frightened when your lifting starts getting heavy :D! All scoliosis people should really do much presses to strengthen the upper body. I’ll make a post later with exercises that have helped me with my scoliosis. As you can see on the picture, I am not at all as before. Yey!