MENU

THIGH GAP

P1460143

En av de vanligaste frågorna jag får är hur man får ett thigh gap. Idag fick jag t o m ett mail av en kille som frågade hur hans tjej skulle få thigh gap…… Jag har svarat på det flera gånger men nu kommer ett helt inlägg för att förtydliga vissa saker.

Hur fick jag mitt thigh gap?
Jag föddes lite hjulbent. Jag hade lite flow i livet som tajmade den trenden helt enkelt.

Får man thigh gap när man blir smal?
Alltså om omkretsen på benen blir mindre är det klart att det kan bli ett litet mellanrum eller ett större än vad som var innan. Men rätt och slätt, nej. Det är strukturen på kroppen du är född i. Alla ser olika ut.

Kan jag träna mig till thigh gap?
Det finns inga övningar för thigh gap. Att träna styrketräning och få tightare kropp kan göra så att det kanske blir marginellt mer mellanrum mellan benen.

Summering: Du är född på ett visst sätt. Om du tänker på det, vad spelar det egentligen för roll om du har ett mellanrum mellan låren? Det säger ingenting om hur fit du är,  det handlar mer om din benstruktur. Jag har själv mina mysiga spots mellan låren, vilket är väldigt vanligt hos oss kvinnor. Men det är inget måttband på hur “bra form” du är i, vilket många verkar tro. Det är väldigt mycket hur kroppen är skapt och inte hur vi skapar den. Visst är det nice att mina jeans inte nötts lika snabbt men annars kvittar det verkligen. Jag hade komplex över det när jag var yngre eftersom jag tyckte att jag såg ännu smalare ut. Nu bryr jag mig inte, hade kvittat om jag hade ben gick ihop eller inte. Jag står ofta bredare i sär med benen av vana från att jag tyckte att det såg konstigt ut med mellanrummet när jag stod ihop med benen. Nu finns det liksom konton på instagram på tjejer som har mellanrum mellan benen.. Kanske också hade velat ha det om jag inte haft det? Men ärligt talat, om man ser på det med lite perspektiv så är det verkligen ännu en konstig grej att sträva efter, även fast det är så vi fungerar ;) Haha! Ibland så tänker man inte på hur lätt det är att påverkas av saker & ting. T ex när wedges blev inne, höll fan på spy.. Sen ju mer tiden gick, desto mer jag såg det på olika ju snyggare tyckte jag att det blev. Det är så med alla trender! Svår att stålsätta sig men det kan ibland vara bra att bara stanna upp och fundera lite.

Sorry babes, this one you have to use google translate for <3

ALL ABOUT THE BASE

117687-0014_5

From – HERE

179 SEK, som hittat! Så jäkla snyggt baslinne att ha i träningsgarderoben =) Woho vad jag är peppad på att få komma hem och organisera upp allt. Kanske låter knäppt, men det känns som att vi levt i flyttlådor och kaos sedan i somras. Jag är en som blir stressad av att saker inte är där de ska vara osv. Nu ska jag plugga inför mina prov på PT-school (ni har väl inte missat erbjudandet, 22000:- rabatt på PT-utbildningen här?) & äta frulle.  Ska bli skönt att bocka av alla proven också! Har inte hunnit plugga så mycket, men tänkte sitta i skolan istället. Måste stänga av telefon och dator för att kunna fokusera. Dock fungerar inte min iPhone just nu, råkade spräcka den när jag skulle filma mina knäböj sen så slutade touchen fungera. Haha! Men har beställt en iPhone 6 som kommer om typ 2 veckor. Tills dess får jag köra på paddan! Snygga selfies det lär bli…

179 SEK for the perfect base top! I am so excited about coming home and fix in the apartment. Now it’s time for some studies & breakfast. When I study I have to turn off my cell and computer. Now my cell is out of function though, I  crashed the display when I filmed my squats and the touchscreen doesn’t work. I ordered an iPhone 6 instead but it won’t be mine until about 2 weeks. I will use my iPad until then, imagine my selfies from now hahaha!

FOCUS

P1490790

Asså HAHA Ako hade fotat mig utan att jag visste om det när jag tränade. Blicken säger väl allt :D Oftast lägger jag upp saker här som är tagna efter mitt pass och jag ber någon fota något för att det inte ska störa mitt träningspass (eller deras). Det gör nog att det mesta ser ut att vara guld och gröna skogar (även om tekniken kan vara lite sådär pga trötthet). När jag tränar så gör jag så sjuka miner och jag kollar absolut inte och ler till någon kamera. Vissa som tränar med mig blir chockade över att “jag faktiskt tränar hårt”. Såklart har jag också mina virrpass men mina pass är oftast 100% fokus och jag blir arg om jag tränar med någon som pratar under seten. Igår tränade jag med en tjej här och det var skitroligt, hon tyckte att jag var hård men det var bra. När jag coachar så är jag också ganska hård. Det är en sida av mig som sällan kommer fram till vardags, men såfort jag kommer in på gymmet. Många blir ynkliga när man tränar. När jag själv tränar så tänker jag att när det börjar svida i musklerna så börjar det ge något. Jag försöker på majoriteten av mina pass att pusha mig själv ur min comfort-zone. Det var skönt att komma hit,  i Spanien hade jag inte det fokuset med mig men här har jag kört bra pass. Känns riktigt skönt att vara tillbaka! Jag tycker att det roligaste som finns är att pusha andra till samma känsla. Saknar redan att pusha tjejerna..

P1490804

En av tjejerna på Ako & Peters resa som inte tränade (därav outfiten), fick liten genomgång för att komma åt rumpan =P

PULL-UPS

P1490451 P1490455

La upp ett halvhetsigt inlägg om pull-ups för någon vecka sedan. Tänkte förklara lite mer! Förutom mina squats vill jag förbättra mina pull-ups/chins. Jag har tänkt på det länge men inte tagit tag i det. Den största anledningen till det är för att jag är dålig och min rygg är knäpp. Pressar ner skuldrorna men spänner ändå på något sätt så får nackspärr när jag kör för mycket. Just nu sitter jag här som grannen i Beck =) Det blir i alla fall inte bättre av att aldrig köra så jag kommer försöka köra 2 gånger i veckan även när jag kommer hem. Mitt  upplägg ser ut såhär, detta är bara något jag själv hittat på, ska be Ako hjälpa mig sen:
Besides my squats I want  to improve my pull-ups. I will try to do this twice a week. This is just something I made up.

Pull-ups med brett grepp (chins som många kallar det). Widegrip pull-ups:
1 set – Så många strikta jag kan, tyvärr inte många just nu. 1 set – As many strict as possible.
3 set – Strikta med gummiband. 3 set – Strict with a band.
2 set – Excentriska. Hoppar upp och håller emot på vägen ner. 2 set – Eccentric. I jump up and tryna get back down slow.

Pull-ups smalt omvänt grepp (som på bilden). Tight grip pull-ups:
1 set – Så många strikta jag kan, lite fler men inte många. 1 set – As many strict as possible
3 set – Strikta med gummiband. 3 set – Strict with a band.
2 set – Excentriska. Hoppar upp och håller emot på vägen ner.  2 set – Eccentric. I jump up and tryna get back down slow.

Att använda gummiband är ett bra tips, ta inte för tjockt gummiband. Jag kör på det som är light. Jag klarar av typ 10 reps första setet men dör allt eftersom. Excentriska är bra eftersom vi är starkare i den fasen. Det här blir totalt 10 set och jag kör med rätt lite vila mellan. Mitt träningsupplägg här är lite speciellt eftersom vi har en crossfitbox och inget mer. Men det är kul med variation och det går att göra det mesta här. Min kompis Mimmi startade en liten utmaning, med chins fram tills dec. Ska haka på den! Jag varierar mitt grepp lite, på bilden har jag rätt brett grepp. Men jag försöker hålla lite smalare i regel när jag kör smala. =) To use a band is really good. Don’t take on that is too thick. I use the light one. I try to do as many as possible (about 10) and every set I have to lower the reps. Eccentric are good ones because we are stronger there. This is a total of 10 sets and I dont rest that much in between. Here is my workout schedule not as it is at home because we only have a crossfit-box. But it’s fun with variation and I can do almost everything here :D My friend Mimmi started a pull-ups challenge to december and I will try to join it. On the picture I have quite a wide-grip to be a tight-grip pull-up though.

Sorry för att jag inte uppdaterar så mycket som vanligt, men internet här är så jävla segt. Försöker göra lite längre inlägg istället!

Q/A RSR

YOU ASK

Här kommer ett till inlägg om min squat routine eftersom jag fått många frågor.

Q: Kör jag bara mina set med squats under träningspasset? Do I only do squats the whole workout?
A: Nej. Jag kör först uppvärmningsset med några rep på 20, 30, 40, 50 och sen kör jag mina set på 60 kg. Efter det så kör jag några till benövningar. ELLER annan muskelgrupp. Passet blir lite längre än vanligt då =)  No, I do my warm-up on 20 kg, 30, 40, 50 and then my sets on 60 kg. After that I do other leg exercises or another muscle group.

Q: Hur lägger du upp träningsveckan med tre pass squats? How does my workout week look like if I do squats 3 times/week?
A: Måndag: Squats, benpass fokus framsida. Tis: Rygg, biceps, mage. Ons: Squats, benpass fokus baksida. Tors: Vila. Fredag: Squats + plyo. Lör: Axlar, mage, bröst. Sön: Vila.  Men – det går att byta ut ett av benpassen till nåt annat. Jag gillar att dela upp det såhär =) Kommer dock få ändra i mitt schema när jag börjar köra tyngdlyftning hemma. Om jag känner mig sliten i benen så kör jag squats och sedan nåt annat.
Monday: Squats, leg workout with focus on frontside of legs. Tuesday: Back, biceps, abs. Wednesday: Squats, leg workout with focus on backside of legs. Thursday: Rest. Friday: Squats and plyometrics. Saturday: Shoulders, abs, chest. Sunday: Rest. You can change a legworkout and do something else after the squats. If I feel sore in my legs I change muscles after the squats.